Page 64 - sesesp01_2002
P. 64
FISCAL IMPLICATIONS OF AGEING

El efecto de estos total (excepto en Australia, Cana- Old-age pension spending will
acontecimientos dá, los Países Bajos, Nueva Ze- rise on average by around
sobre las finan- landa y Noruega). 4% of DGP in 2000-2050
zas públicas es
motivo de preo- s Una caída de la población T he combination of the baby boom in the early post-war period, the subsequent
cupación y deba- activa (excepto en Australia, Ca- fall in fertility rates from the end of the 1960s and increasing life expectancy
te en la mayoría de los países nadá, Nueva Zelanda, Noruega y is leading to a progressive ageing of the population in virtually all OECD
de la OCDE y ha dado lugar a los Estados Unidos) e incremen- countries. This will begin to affect public finances significantly as the baby boom
la introducción de numero- tos del número de las personas generation progressively reaches retirement age over the next few decades. The
sas reformas políticas duran- mayores y, en especial, de las impact of these developments on public finances is an issue of concern and debate
te los últimos diez años. Es- mayores de 80 años. in most OECD countries, and a substantial number of policy reforms have been
te documento pasa revista a introduced over the past decade. This paper reviews these public finance
la evolución de las finanzas s Una casi duplicación, como developments on the basis of more up-to-date estimates covering the next half
públicas a partir de las esti- media, de la relación entre per- century. The estimates are based on results generated by Member countries.
maciones más actualizadas sonas mayores y población activa
que abarcan el medio siglo desde el año 2000 a mediados de THE BASELINE PROJECTIONS
próximo y se basan en resul- siglo. Para la mayoría de los paí-
tados generados por los Paí- ses, se proyecta que la relación Projections to 2050 show declining working-age populations and rising numbers ➾
ses Miembros, con ayuda de aumente hasta alrededor del of retired people. Estimates of the degree of ageing over the next 50 years were
los modelos de administra- 2035 al 2045 y luego se estabilice based on the middle variant of Eurostat population projections for the countries in
ciones nacionales o institu- o descienda en una pequeña can- the European Union and national projections for the remaining countries. These
tos de investigación. tidad. Pero en Australia, la Repú- projections show an average increase in fertility of around 8% and a lengthening
blica Checa, Hungría, Japón, Po- in average lifetimes of about 4,5 years. Generally speaking, these developments
PROYECCIONES DE PARTIDA lonia, España y, en menor grado, lead over the period as a whole to:
Canadá y Corea, el envejecimien-
Las proyecciones hasta el to parece aumentar incluso al fi- q Very modest growth or declines in the total population (except in Australia,
2050 muestran poblaciones nal del período, lo que sugiere Canada, the Netherlands, New Zealand and Norway).
activas en descenso y canti- que estos países pueden experi-
dades crecientes de perso- mentar además presiones de gas- q A fall in the working age population (except in Australia, Canada, New
nas jubiladas. Las estimacio- to por causa del envejecimiento Zealand, Norway, and the United States), and, increases in the number of elderly
nes del grado de envejeci- más allá del 2050. and, particularly, in those over 80.
miento a lo largo de los pró-
ximos 50 años se basaron en s Una subida de la edad me- q A near doubling, on average, in the ratio of the elderly to the working-age
la variante central de las pro- dia, tanto de la población activa population between 2000 and mid-century. For most countries, the ratio is
yecciones de población de como de la jubilada. Esta última projected to increase until about 2035 to 2045, and then to stabilise or decline
Eurostat para los países de la evolución refleja el paso de la ge- by a small amount thereafter. However, in Australia, the Czech Republic,
Unión Europea y en proyec- neración de la posguerra y la pro- Hungary, Japan, Poland, Spain, Canada and Korea, ageing appears to be
ciones nacionales para el longación del promedio de vida. increasing even at the end of the period, suggesting that these countries may
resto de los países. Muestran experience further pressures on spending from ageing beyond 2050.
un incremento medio de la s En contraste, un pequeño
fertilidad de alrededor del descenso de la relación entre las q A rise in the average age both of the working-age population and of the
8% y una prolongación del personas jóvenes (menores de 20 elderly. This latter development reflects the passing of the baby-boom
promedio de vida en torno a años) y la población activa, que generation and longer life expectancy.
los 4,5 años. En términos sugiere algunos descensos que
generales, estas tendencias neutralizan parte del gasto de q In contrast, a small decline in the ratio of youth (individuals less than 20)
conducen durante el conjun- asistencia a la infancia. to the working-age population, suggesting some minor offsetting declines in
to del período a: spending on children.
Las hipótesis comunes so-
s Un crecimiento muy modes- bre las tasas de desempleo y The common assumptions on unemployment and participation rates imply that
to o descensos de la población de participación implican countries that now have high rates of unemployment relative to the OECD average
que países que ahora tienen and low participation rates of women have more scope for growth over the period.
tasas de desempleo altas en In practice, the declines projected for the working-age population offset such
relación con la media de la effects in most countries and average employment growth over the period is either
OCDE y bajas tasas de parti- weakly positive or negative. Almost all of the GDP growth -which averages 1.9%
annually- is due to the increase in labour productivity.

Many public expenditure programmes are affected by demographic shifts. These
include programmes permitting early withdrawal from the labour market (long-
term unemployment, disability, and early retirement programmes for labour market
reasons), health care and long-term care for the frail elderly, family/child benefits

Sesenta y más 69
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69