Page 68 - sesesp01_2002
P. 68
FISCAL IMPLICATIONS OF AGEING OLD-AGE PENSION SPENDING WILL RISE 4% OF GDP
Aproximadamente países que proyectan más Most countries project increases in the share of beneficiaries in the population
del 40 al 60% categorías de gasto que sólo aged 55 and over. Higher assumed employment of women and maturing pension
las pensiones de jubilación. systems should lead, by themselves, to an increase in the share of beneficiaries but
del gasto público be offset by the reforms undertaken in a significant number of countries aimed at
es sensible Excluidos los efectos de directly increasing the effective age of retirement.
otros gastos relacionados
a la estructura con la edad, la variación del The projections indicate widespread declines in average benefits relative to
de edades déficit relacionado con el productivity. These changes are sufficiently large as to require a build-up in private
gasto en las pensiones para pension saving if income adequacy in retirement is to be maintained for all. Failing
juventud, estos dos progra- los mayores alcanza alrede- this, lower incomes and increased poverty among the elderly raise the risk of
mas se proyectan para com- dor del 4,5% del PIB, pero political pressure for a reversal of these policies, particularly as the elderly will
pensar aumentos del gasto con amplia variación de un make up a growing share of the electorate.
en otros capítulos hasta país a otro.
completar alrededor del 1% “EARLY RETIREMENT” PROGRAMMES
del PIB como media en el El deterioro del equilibrio
período de la proyección. es probable que sea mayor In addition to old-age pensions, most countries have programmes that provide
Se prevén caídas del gasto que el sólo efecto del gasto income support for those of working age: disability pensions, long-term
en todos los países, excepto en las pensiones para las unemployment benefits and early-retirement arrangements for labour-market
en Dinamarca, los Países personas mayores en los paí- reasons. In a number of countries, expenditure on these programmes is high. While
Bajos y Noruega. ses que únicamente proyec- the coverage varies across countries, these programmes represent around 1,5% of
tan este último. GDP. Public health-care and long-term care spending varies considerably across
GASTO PÚBLICO, IMPUESTOS countries, even among those at the same level of per capita income. Reported
Y DÉFICIT PRIMARIO El efecto general de estas public health- and long-term care spending averages around 6% of GDP in 2000,
tendencias sobre la situación although some differences in coverage mean that these results may not be
Las proyecciones apuntan fiscal dependerá de la varia- rigorously comparable across countries.
a un deterioro generalizado ción acumulada del equili-
del equilibrio financiero pri- brio primario durante el perí- Projections of health-care spending are considerably more uncertain than for
mario del sector público du- odo de la proyección, en pension expenditure. Pension legislation provides a framework for estimating
rante el período de la proyec- combinación con la variación future benefits. No equivalent set of rules is available for projecting the demand for
ción, que refleja: asociada de los pagos de in- and supply of health care. The average increase over the 2000-2050 period for the
tereses de la deuda. El resul- 14 countries where this information is available is 3 to 3,5% of GDP.
s El aumento del gasto en las tado en términos de deuda
pensiones para mayores. como fracción del PIB es CHILD-RELATES PROGRAMMES
muy sensible a los niveles
s Variaciones de otros gastos iniciales de deuda y equili- Spending on education and family/child benefits taken together average 6,25%
relacionados con la edad. brio primario, a la variación of GDP. With modest falls in youth dependency ratios expected over the projection
del equilibrio primario en to- period, these two programmes are projected to offset spending increases elsewhere
s Variaciones de los gastos e do el período y al tipo de in- to the extent of around 1% of GDP on average over the projection period. Falls in
ingresos no relacionados con la terés supuesto. spending as a share of GDP are foreseen in all countries except Denmark, the
edad. Netherlands and Norway.
Pequeñas variaciones
En lo que atañe al último pueden dar lugar a diferen- GOVERNMENT SPENDING, TAXES AND THE PRIMARY DEFICIT
apartado, se acordó que las cias sustanciales antes del
proyecciones se basarían en final del período, lo que The projections point to a generalised deterioration in the public-sector primary ➾
la hipótesis de que no varían carga de incertidumbre financial balance over the projection period reflecting:
sus fracciones del PIB du- cualquier simulación de re-
rante el período. Las proyec- sultados de la deuda. A pe- q The increase in old-age pension spending,
ciones apuntan a un descen- sar de todo, los resultados q Changes to other age-related spending,
so en el superávit o al au- mostraron, en primer lugar, q Changes to non-age-related spending and to revenues.
mento del déficit del 6 al que los países estarán en As regards the last tiret, it was agreed that, with some exceptions, the
7% del PIB, a lo largo del una posición mejor para ha- projections of revenues and non-age-related spending would be based on
período 2000-2050, en los cer frente a las presiones assumptions of unchanged shares in GDP over the projection period. Tthe
del envejecimiento si sus projections point to a decline in the primary surplus or increase in the deficit of 6
to 7% of GDP, over the period 2000-2050 for countries projecting more spending
categories than just old-age pensions. Excluding the effects of other age-related
spending, the change in the deficit related to old-age pension spending across the
same set of countries amounts to around 4,5% of GDP, but with wide country
variation.
The projected deterioration in the primary balance is likely to be substantially
Sesenta y más 73
Aproximadamente países que proyectan más Most countries project increases in the share of beneficiaries in the population
del 40 al 60% categorías de gasto que sólo aged 55 and over. Higher assumed employment of women and maturing pension
las pensiones de jubilación. systems should lead, by themselves, to an increase in the share of beneficiaries but
del gasto público be offset by the reforms undertaken in a significant number of countries aimed at
es sensible Excluidos los efectos de directly increasing the effective age of retirement.
otros gastos relacionados
a la estructura con la edad, la variación del The projections indicate widespread declines in average benefits relative to
de edades déficit relacionado con el productivity. These changes are sufficiently large as to require a build-up in private
gasto en las pensiones para pension saving if income adequacy in retirement is to be maintained for all. Failing
juventud, estos dos progra- los mayores alcanza alrede- this, lower incomes and increased poverty among the elderly raise the risk of
mas se proyectan para com- dor del 4,5% del PIB, pero political pressure for a reversal of these policies, particularly as the elderly will
pensar aumentos del gasto con amplia variación de un make up a growing share of the electorate.
en otros capítulos hasta país a otro.
completar alrededor del 1% “EARLY RETIREMENT” PROGRAMMES
del PIB como media en el El deterioro del equilibrio
período de la proyección. es probable que sea mayor In addition to old-age pensions, most countries have programmes that provide
Se prevén caídas del gasto que el sólo efecto del gasto income support for those of working age: disability pensions, long-term
en todos los países, excepto en las pensiones para las unemployment benefits and early-retirement arrangements for labour-market
en Dinamarca, los Países personas mayores en los paí- reasons. In a number of countries, expenditure on these programmes is high. While
Bajos y Noruega. ses que únicamente proyec- the coverage varies across countries, these programmes represent around 1,5% of
tan este último. GDP. Public health-care and long-term care spending varies considerably across
GASTO PÚBLICO, IMPUESTOS countries, even among those at the same level of per capita income. Reported
Y DÉFICIT PRIMARIO El efecto general de estas public health- and long-term care spending averages around 6% of GDP in 2000,
tendencias sobre la situación although some differences in coverage mean that these results may not be
Las proyecciones apuntan fiscal dependerá de la varia- rigorously comparable across countries.
a un deterioro generalizado ción acumulada del equili-
del equilibrio financiero pri- brio primario durante el perí- Projections of health-care spending are considerably more uncertain than for
mario del sector público du- odo de la proyección, en pension expenditure. Pension legislation provides a framework for estimating
rante el período de la proyec- combinación con la variación future benefits. No equivalent set of rules is available for projecting the demand for
ción, que refleja: asociada de los pagos de in- and supply of health care. The average increase over the 2000-2050 period for the
tereses de la deuda. El resul- 14 countries where this information is available is 3 to 3,5% of GDP.
s El aumento del gasto en las tado en términos de deuda
pensiones para mayores. como fracción del PIB es CHILD-RELATES PROGRAMMES
muy sensible a los niveles
s Variaciones de otros gastos iniciales de deuda y equili- Spending on education and family/child benefits taken together average 6,25%
relacionados con la edad. brio primario, a la variación of GDP. With modest falls in youth dependency ratios expected over the projection
del equilibrio primario en to- period, these two programmes are projected to offset spending increases elsewhere
s Variaciones de los gastos e do el período y al tipo de in- to the extent of around 1% of GDP on average over the projection period. Falls in
ingresos no relacionados con la terés supuesto. spending as a share of GDP are foreseen in all countries except Denmark, the
edad. Netherlands and Norway.
Pequeñas variaciones
En lo que atañe al último pueden dar lugar a diferen- GOVERNMENT SPENDING, TAXES AND THE PRIMARY DEFICIT
apartado, se acordó que las cias sustanciales antes del
proyecciones se basarían en final del período, lo que The projections point to a generalised deterioration in the public-sector primary ➾
la hipótesis de que no varían carga de incertidumbre financial balance over the projection period reflecting:
sus fracciones del PIB du- cualquier simulación de re-
rante el período. Las proyec- sultados de la deuda. A pe- q The increase in old-age pension spending,
ciones apuntan a un descen- sar de todo, los resultados q Changes to other age-related spending,
so en el superávit o al au- mostraron, en primer lugar, q Changes to non-age-related spending and to revenues.
mento del déficit del 6 al que los países estarán en As regards the last tiret, it was agreed that, with some exceptions, the
7% del PIB, a lo largo del una posición mejor para ha- projections of revenues and non-age-related spending would be based on
período 2000-2050, en los cer frente a las presiones assumptions of unchanged shares in GDP over the projection period. Tthe
del envejecimiento si sus projections point to a decline in the primary surplus or increase in the deficit of 6
to 7% of GDP, over the period 2000-2050 for countries projecting more spending
categories than just old-age pensions. Excluding the effects of other age-related
spending, the change in the deficit related to old-age pension spending across the
same set of countries amounts to around 4,5% of GDP, but with wide country
variation.
The projected deterioration in the primary balance is likely to be substantially
Sesenta y más 73